Orang Kaya vs Orang Miskin
Actually terlalu banyak ruang dan peluang untuk membangun bersama bisnes.. Dan dari apa yang saya perhatikan perbezaan orang bisnes kaya dan miskin dalam 3 aspek :
1. Attitude
2. Ilmu & Pengalaman
3. Networking, networking and very huge networking…
Dari segi Attitude, orang-orang berjaya dan kaya ini mempunyai impian yang jelas. Sikap kesungguhan yg optimis dan strategis membawa mereka kepada kejayaan lebih cepat daripada orang yang sekadar puashati dan tidak mengejar apa-apa peluang di depan matanya.. Attitude yang gigih, rajin, cekal, sabar, sanggup berkorban adalah elemen utama yang memberi hasil yang mengagumkan.. Contoh jutawan siber Dr. Irfan Khairi sblm kaya dia hanyalah tukang sapu… Namun bukan sekadar tukang sapu biasa… Beliau mempunyai attitude yang berkualiti, suka banyak membaca buku mengenai motivasi, kejayaan dan kekayaan.. Dari situlah keperibadiannya terbentuk untuk mencapai cita-cita yang diimpikan… Mesti mempunyai attitude yang berkualiti untuk mencapai kejayaan yang tinggi…
Antara elemen terpenting, apabila kita melihat, membaca, mendengar, mentafsir yang membawa satu proses ilmu untuk memahami kehidupan dengan baik.. Ilmu adalah alat yang hebat jika digunakan pada tempatnya.. Contoh ilmu mengenai marketing, hatta pen yang rosak pun bley dijual dan perolehi untung jika pandai marketing.. Ilmu marketing adalah wajib bagi semua orang kaya.. Ini kerana mereka memahami asas marketing adalah membaca kemahuan manusia, menyelesaikan masalah mereka, menyediakan penyelesaian yang tepat, cepat dan mantap. Apa jua bisnes wajib ada marketing.. Kalo xde marketing tiada gunalah bisnes kerana produk/servis tak laku… Oleh itu ilmu dari satu segi adalah amat penting, manakala pengalaman adalah pelengkap. Dari situ kita belajar mana yang betul mana yang salah, perbaiki dan berjaya capai kemajuan yg lebih baik.. Contoh spt pengalaman org yang menjual produk XYZ mendapati ada beberapa masalah dari segi stok dan pengedaran, maka dibuat satu proses production yang tersusun, reduce cost dgn konsep JIT dan memaksimumkan keuntungan dgn kos yang relatif rendah.. Gabungan ilmu dan pengalaman cukup perfect, ia mengajar kita banyak selok belok bisnes dari pelbagai segi..
Aspek ketiga, yang paling unik adalah orang-orang kaya mempunyai networking/rangkaian dari segi client, resources & pelbagai elemen bisnes yg sgt besar.. Kalo orang miskin dia hanya kenal setakat sedara mara kampung atau sekadar di sekitarnya saja, manakala orang kaya menjangkau ke tempat yang lebih luas, Eropah, Timur Tengah, Asia dan pelbagai pelusuk dunia.. Dia bleh exploit tenaga buruh murah di China, kemudian export produk syarikatnya ke Eropah untuk dijual dengan harga tinggi. Mmg dahsyat networking jika kene pada tempatnya, termasuk juga jika kita kenal orang dalam memana agensi gov, private company lebih memudahkan dapatkan tender atau projek yang besar. Selagi kita ada huge list of people networking sudah tentulah manfaatnya banyak. Contoh anda mahu jadi jutawan dengan manfaatkan method network marketing, hanya jual produk yang untungnya RM1.00 kepada sejuta orang yang anda kenal. Sudah pasti pulangannya dahsyat.. At least hanya RM1.00 untung still make a big profit.
|
Copyright ©. Code thanks to